Zařizujeme koupelnu - módně nebo s dlouhodobým výhledem?

03.11.2013 16:10

Při zařizování hygienického prostoru se musíme rozhodnout, zda dáme přednost módní vlně nebo zda vybereme takové obklady, dlažby a zařizovací předměty, které jsou nadčasové. Konzervativní zákazníci dávají přednost méně výrazným sériím, většinou si vybírají jemnou kresbu struktury kamene nebo mramoru doplněnou výraznějším grafickým prvkem, například listelou. Jinou skupinou zákazníků jsou ti, kteří upřednostňují módní trendy, vyhledávají novinky výrobců a rádi experimentují s doplňky a vybavením.

Je však třeba si uvědomit, že módní trendy jsou otázkou v lepším případě dvou let, v horším jedné jediné sezóny. Volba barev a stylu by v každém případě měla korespondovat s charakterem obydlí. Jistě nebudeme do půvabné venkovské roubenky někde v horách prosazovat keramiku avantgardního designu a odvážných barev, stejně tak jako do moderně zabydlené vily ve funkcionalistickém stylu nebudeme navrhovat rustikální prvky.

Dispoziční řešení koupelny s využitím předstěnového systému.

Foto (C) GEBERIT

 

 

V současné době došlo k zajímavé polarizaci zájmu zákazníků o oblíbený formát obkladů. Na jedné straně se stále zvyšuje prodej velkých formátů a na druhou stranu v posledních letech enormně vzrostla také popularita keramické mozaiky. Velké formáty obkladaček dnes reprezentují zejména formáty 25 × 33 a 25 × 45 cm, u dlaždic pak 30 × 30, 33 × 33 a 40 × 40 cm. Základním rozměrem mozaiky je formát 10 × 10 cm, ale k dispozici jsou i menší velikosti 5 × 5 nebo dokonce i 2 × 2 cm. V zahraničí je tento trend obliby extrémních rozdílů v rozměrech ještě více vyhraněný – s oblibou se používá jak mozaika 2 × 2 cm, tak i formáty 30 × 60 cm, nebo dokonce i větší.

Někteří prodejci se v poslední době snaží příliš prosazovat formát obkladaček 20 × 25 cm z cenových důvodů. Přestože je vůbec nejprodávanějším formátem na trhu, pokud je prodejcem doporučován pro jeho cenu a nikoli pro jeho vzhledové a kvalitativní parametry, doporučujeme nákup dobře zvážit. Doba následné obnovy "typické české koupelny" činí průměrně více než 25 let. V porovnání se "čtvrtstoletím" snášení tohoto "šedého" průměru se jeví úspora v řádu set nebo maximálně několika málo tisíc korun u průměrné koupelny jako zanedbatelná. Je samozřejmě logické, že neutrální levný obklad 20 × 25 cm nemůže propůjčit prostoru koupelny jedinečný charakter a exkluzivní vzhled typický pro velké formáty či mozaikové obklady.

Stylově se obliba zákazníků také rozdělila. Část zákazníků dává přednost keramice chladných elegantních motivů, které ladí se zařizováním interiéru s převahou chromu, skla a kovu. Tomuto směru odpovídá i barevnost, převažují "kovové" odstíny barev, zejména zelená a modrá. Opačným stylovým trendem jsou rustikální keramické obklady v zemitých barvách. Tyto materiály se výborně hodí do kombinace s klasickými materiály, jako jsou dřevo, lícové cihly či hrubě tkané textilie. Povrch takových obkladů je často nepravidelně reliéfní a v barvách se střídají odstíny žlutých, hnědých, oranžových či cihlových tónů.

Stejně jako stylové i barevné řešení vždy ponecháváme na vkusu a cítění uživatele. Při návrhu není třeba spoléhat na doporučované kombinace z "chytrých" knih nebo časopisů. Každý autor nebo architekt se snaží prosazovat vlastní názory, ale naše vlastní zkušenosti z návštěv desítek zařízených nových nebo rekonstruovaných koupelen svědčí o tom, že někdy až extrémně opovážlivé a extravagantní návrhy mohou při správném výběru kvalitních prvků a správně odvedené práci v konečném důsledku vypadat velice zajímavě. U zařizovacích předmětů je ideální barva bílá, popřípadě některý ze světlých odstínů. Bílá barva je nadčasová a nepodléhá módě. Bílá je barva čistoty, jednoduchosti a klidu. Lze je snadno kombinovat s každým obkladem i dlažbou. Mezi klasická schémata keramických obkladů patří též černobílé kombinace. Umírněné barvy, neutrální vzorová skladba a případné výraznější detaily nepodléhají módním výkyvům a takto zařízené interiéry jsou nadčasové. Pro optické členění obkladů se používají barevné obkladové pásky – listely. Výrobci však nabízejí i desítky modelů zařizovacích předmětů v nejrozmanitějších barevných odstínech. Jemné keramické obklady můžeme obohatit výraznými doplňky – zařizovacími předměty a sanitární keramikou. Totéž platí i opačně – výrazné obklady raději doplníme méně výraznými doplňky.

Módní trendy jsou otázkou trvání a nabídky výrobců. Světové veletrhy a významné výstavy z oboru nastiňují hlavní směry vývoje, a tyto trendy se postupně dostávají do jednotlivých zemí, kde kratší či delší dobu doznívají.

Netradiční řešení toalety dokáže využít i malé zákoutí

Foto (C) LAUFEN, program Swing

 

 

Zpět